Λυσία, Ἐν βουλῇ
Μαντιθέῳ δοκιμαζομένῳ ἀπολογία, § 14-15
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Ποια είναι η πρόταση του Μαντιθέου
για την οικονομική ενίσχυση των στρατευμένων συνδημοτών του; Πού αποσκοπεί η
πρότασή του;
2. ὕστερος ἀνεχώρησα τοῦ σεμνοῦ Στειριῶς
τοῦ πᾶσιν ἀνθρώποις δειλίαν ὠνειδικότος: να σχολιάσετε τη φράση
αυτή του Μαντιθέου.
3.
Πώς τεκμηριώνεται στο κείμενο ο
πατριωτισμός του Μαντιθέου;
4.
Γιατί ο Μαντίθεος αποκαλεί σεμνόν τον
Θρασύβουλο;
5.
Να εντοπίσετε στο κείμενο τα σημεία
που αφορούν στα ρητορικά ήθη.
6. Σε ποια εκστρατεία αναφέρεται ο
Μαντίθεος και ποια ήταν η πρόβλεψη για την έκβασή της;
7.
Να εντοπίσετε στο κείμενο τα σημεία
που αφορούν στα ρητορικά πάθη.
8. τῆς ἡμετέρας φυλῆς δυστυχησάσης καὶ
πλείστων θανόντων: Να σχολιάσετε τη φράση του Μαντιθέου.
9. Πώς τεκμηριώνει ο Μαντίθεος τη
γενναιότητα που επέδειξε κατά την εκστρατεία των Αθηναίων στην Κόρινθο εναντίον
των Λακεδαιμονίων;
10. Πώς
εκδήλωναν τη φιλοπατρία τους οι εύποροι Αθηναίοι, σύμφωνα με όσα αναφέρει ο Μαντίθεος στο κείμενο;
Λυσία, Ἐν βουλῇ Μαντιθέῳ δοκιμαζομένῳ ἀπολογία, § 14-15
ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. α) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις
λέξεις της Α΄ στήλης ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας
με την κατάληξη που δίνεται στη Β΄ στήλη.
Α΄ ΣΤΗΛΗ
|
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
Γ΄ ΣΤΗΛΗ
|
όνομα
|
κατάληξη
|
επίθετο
|
δημότης
|
-ικός
|
|
ἀνὴρ
|
-εῖος
|
|
ἄνθρωπος
|
-ειος
|
|
ἔξοδος
|
-ιος
|
|
ἄλλος
|
-οῖος
|
β) συλλεγέντων, εἰδώς, ἀποροῦντας,
παρέχειν, συνεβούλευον: Να
γράψετε μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής
γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
2. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω
ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί τύποι
|
κατάληξη
|
ομόρριζα ουσιαστικά
|
συλλεγέντων
|
-ος
|
|
παρέχειν
|
-ὴ
|
|
ἀνεχώρησα
|
-ις
|
|
ὠνειδικότος
|
-ος
|
|
κεκτημένος
|
-μα
|
β) προθύμους, πολλά, ἐξόδου, ἀναδυομένων,
πρώτης: Να
γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου μία αντώνυμη λέξη στην
αρχαία ελληνική γλώσσα.
3. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη του κειμένου
(Α΄ στήλη) με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης
περισσεύουν):
Α΄
ΣΤΗΛΗ
|
Β΄
ΣΤΗΛΗ
|
||
1. συλλέγω
|
α) φημί
|
||
2. οἶδα
|
β)
προσήκει
|
||
3. λέγω
|
γ) ἐναντίος
|
||
4. χρή
|
δ) ἀγνοῶ
|
||
5.
πολέμιος
|
ε) γιγνώσκω
|
||
ζ) ἐπιλέγω
|
στ) συνάγω
|
||
β) συλλογή,
ευσυνειδησία, έπος, σχεδόν, σύμβουλος: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής
γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
4. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη του κειμένου
(Α΄ στήλη) με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄
στήλης περισσεύουν):
Α΄
ΣΤΗΛΗ
|
Β΄
ΣΤΗΛΗ
|
1. ἔξοδος
|
α) εὐπορῶ
|
2. πρόθυμος
|
β) ὀλίγα
|
3. ἀπορῶ
|
γ)
καταδύομαι
|
4. πολλά
|
δ) δίοδος
|
5. ἀναδύομαι
|
ε) ἐνδύομαι
|
στ) ἀπρόθυμος
|
|
ζ) εἴσοδος
|
β) παράδειγμα, ἀνάβητε, διεπραξάμην, ἐναποθανόντων, ἀνεχώρησα: Να ανα-λύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.
5. α) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω
ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί
τύποι
|
κατάληξη
|
ομόρριζα
ουσιαστικά
|
ἀνάβητε
|
-ις
|
|
κινδυνεύειν
|
-ος
|
|
διεπραξάμην
|
-ις
|
|
τεταγμένος
|
-μα
|
|
μάχεσθαι
|
-ής
|
β) ιστορία,
γένος, φυλετικός, παραχώρηση, καθυστέρηση: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις
της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν
ετυμολογική συγγένεια.
6. α) επίδοση, απόκτημα, διάβημα, αδιέξοδο, δέηση: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις
της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν
ετυμολογική συγγένεια.
β) ἀνάβητε, δυστυχησάσης, ἀνεχώρησα,
σεμνοῦ, δειλίαν: Να
γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου μία αντώνυμη λέξη στην
αρχαία ελληνική γλώσσα.
7. α) επικίνδυνος, δύση, πραγματικότητα, παράταξη,
όνειδος: Να
συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του
κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
β) Να σχηματίσετε για καθεμία από τις λέξεις της Α΄ στήλης
ένα παράγωγο επίθετο της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη που δίνεται
στη Β΄ στήλη.
Α΄
ΣΤΗΛΗ
|
Β΄
ΣΤΗΛΗ
|
Γ΄
ΣΤΗΛΗ
|
όνομα
|
κατάληξη
|
επίθετο
|
παράδειγμα
|
-ικός
|
|
ὕστερον
|
-αῖος
|
|
ἀνήρ
|
-εῖος
|
|
ἔξοδος
|
-ιος
|
|
πᾶς
|
-οῖος
|
8. α) ἔδωκα, κεκτημένος,
κινδυνεύειν, διεπραξάμην, ἐναποθανόντων: Να γράψετε μία ομόρριζη λέξη,
απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις
παραπάνω λέξεις του κειμένου.
β) Να
απαντήσετε στα παρακάτω ζητούμενα:
ἔχοντας: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο
ουσιαστικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη -ις.
ἀπόρως: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ρήμα
της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
προθύμους: να γράψετε μία αντώνυμη λέξη της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
λέγω: να γράψετε ένα συνώνυμο ρήμα της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
ἐφοδίων: να αναλύσετε τη σύνθετη λέξη στα
συνθετικά της.
9. α) Να αντιστοιχίσετε τα ομόρριζα
προς τις λέξεις του κειμένου διεπραξάμην και ἀνάβητε
ουσιαστικά (Α΄στήλη): πραγμάτιον, πρᾶγμα, ἀνάβασις, ἀναβάτης
και βάθρον με την κατηγορία στην οποία ανήκουν (Β΄ στήλη)
Α΄ ΣΤΗΛΗ
|
Β' ΣΤΗΛΗ
|
1.
πραγμάτιον
|
α)
ενέργεια ή κατάσταση
|
2.
βάθρον
|
β)
υποκοριστικό
|
3. ἀνάβασις
|
γ) αποτέλεσμα
ενέργειας
|
4. ἀναβάτης
|
δ) τόπος
|
5. πρᾶγμα
|
ε) πρόσωπο
που ενεργεί
|
β) είδηση, επικός, κτήμα, δυτικός,
πολεμικός: Να
συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του
κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
10. α) πολίτης, ἐφόδιον,
παράδειγμα, βουλή, σεμνός: Να
γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
β) συλλεγέντων, ἔξοδος, πρόθυμος,
παρέχειν, συνεβούλευον: Να
αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.