Καλλιέργεια φιλειρηνικής συνείδησης



Εκπαίδευση στην ειρήνη
    
      Θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε την άποψη του Κλαούζεβιτς1 ότι «πόλεμος είναι η συ­νέχιση της πολιτικής με άλλα μέσα» αρκετά προκλητική για την εποχή μας που διατρέχει τον κίνδυνο ενός πυρηνικού πολέμου, ικανού να εξαφανίσει κάθε μορφή ζωής από τον πλανήτη. Είναι προκλητική αυτή η άποψη αλλά και αληθινή γιατί μεταφέρει τις συνθήκες του πολέμου στην καθημερινή ζωή, αφού ο όρος «πολιτική» δεν αναφέρεται μόνο στο δι­πλω­ματικό ανταγωνισμό αλλά και στο σύνολο της ανθρώπινης δραστηριότητας.
Πραγματικά, πόλεμος δεν είναι μόνο η ένοπλη σύγκρουση. Η σύρραξη είναι το αποτέ­λεσμα μιας σειράς από αιτίες που οδηγούν μεθοδικά τους λαούς να επιλέξουν τα όπλα και τα χαρακώματα ως πεδίο επίλυσης των δι­αφορών τους. Είναι ένα αποτέλεσμα αναπόφευ­κτο, μια «μαζική ηλιθιότη­τα» καθώς οι κοινωνίες παρασύρονται, ενεργούν τυφλά, χωρίς προσανατο­λισμό, για να εξασφαλίσουν οφέλη αμφισβητήσιμης αξίας. Στην εποχή μας, ειδι­κότερα, που τα στρατηγικά όπλα είναι πολύ περισσότερο ευέλικτα, ένας γενικός πόλεμος (παρ' όλο που δε συμφέρει κανέναν) αποτελεί μια διαρκή απειλή. Η στρατηγική της αποτρο­πής2 κατάφερε να δημιουργήσει μια ισορ­ροπία τρόμου. Επομένως, το πρόβλημα δεν είναι να αποτρέψουμε την τελι­κή ανάφλεξη, αλλά να διαμορφώσουμε τις συνθήκες που θα ευ­νοήσουν την επικράτηση της ειρήνης.
Η ειρήνη θεωρήθηκε ως μη πόλεμος, μεσοδιάστημα δυο πολέμων ή α­νακωχή. Πρόκειται για παρεξηγημένες ερμηνείες όχι μόνο επειδή την προσ­διορίζουν αρνητικά (δηλαδή από τι δεν είναι) αλλά και γιατί καλλιεργούν στον απλό άνθρωπο την πεποίθηση ότι είναι σχεδόν φυσική επιταγή, κάθε τρίτη γενιά να αγωνίζεται για αμφίβολα ιδανικά ή να θυσιάζεται στο βωμό των επεκτατικών σχεδίων τα οποία άλλοι κατέστρωσαν για λογαριασμό του.
Διατυπώνεται ακόμη η άποψη ότι η ειρήνη θα εξασφαλιστεί όταν κα­ταργηθούν οι αντιθέσεις μεταξύ πλουσίων και φτωχών. Δεν είναι λίγοι εκεί­νοι που ισχυρίζονται πως όταν όλοι γίνουν πλούσιοι, αυτόματα θα εξαλειφ­θούν οι αιτίες που γεννούν τον πόλεμο. Η λύση αυτή όχι μόνο δεν αγγίζει την ουσία του προβλήματος αλλά μετατοπίζει τον πόλεμο σ' ένα άλλο επί­πεδο, καθώς αγνοεί την απληστία, τον ανταγωνισμό και την ψευδαίσθηση πως «ζούμε καλύτερα όταν έχουμε περισσότερα».
Όλες οι προηγούμενες απόψεις αγνοούν ότι ο άνθρωπος και η ζωή του έχουν αξία από τη στιγμή που δεχόμαστε ότι μόνον αυτός μπορεί να έχει δυνατότητες, προοπτική για κάτι καλύτερο, ελπίδες, όνειρα και φιλοδοξίες. Η ζωή έχει αξία μόνο όταν υπόσχεται, όταν προ­βάλλεται στο μέλλον, όταν πραγματώνεται. Ο άνθρωπος προοδεύει και αισθάνεται δημι­ουργός όταν διαμορφώνει τις κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες με βάση τους στόχους που ο ίδιος, υπεύθυνα, επέλεξε. Επομένως, ειρήνη είναι η πίστη στην αξία του ανθρώπου και ο σεβασμός της προσωπικότητάς του. Προς αυτή την κα­τεύθυνση μπορούν να προσα­νατολιστούν οι προσπάθειες για την εδραίωση της ειρήνης. Η διαπίστωση αυτή φαίνεται απλή, και θα ήταν μάλλον εξω­πραγματική αν αγνοούσαμε ένα βασικό παράγοντα: η ειρήνη δεν εξασφαλί­ζεται όταν γίνεται θώρακας για την αποτροπή του πολέμου -τότε χάνει και το νόημά της- αλλά όταν περιέχει το πιο πολύτιμο αγαθό, την ευτυχία του ανθρώπου. Και είναι γεγονός ότι η ευτυχία στην εποχή μας έχει μετατραπεί σε καταναλωτικό αγαθό. Έχει γίνει ένας σύγχρονος μύθος. Όσο περισσότε­ρο, λοιπόν, βυθίζεται ο σύγχρονος άνθρωπος στην αυταπάτη της καταναλω­τικής ευημερίας τόσο απομακρύνεται από την πραγμάτωση της ειρήνης.
Καθοριστικό ρόλο στην απομυθοποίηση της ευημερίας και του καταναλωτισμού μπορεί να διαδραματίσει η εκπαίδευση, αφού αποτελεί το βασικό φορέα κοινωνικοποίησης και προσανατολισμού των νέων ανθρώπων μέσα στον κοινωνικό χώρο. Η εκπαίδευση όμως αντανακλά και αναπαράγει τις κοινωνικές συνθήκες. Αναπαράγει συνειδητά ή ασυνείδητα τη σύγχυση των αξιών και τη ρευστότητα των ιδανικών. Είναι όμως κι ένας τρόπος ζωής καθώς απαιτεί δώδεκα χρόνια προσήλωσης στις απαιτήσεις της σχολικής κοινότητας. Τα χρόνια αυτά είναι τα πιο κρίσιμα στη διαμόρφωση της προ­σωπικότητας του ανθρώπου. Οπότε έχει την ευχέρεια να συμβάλει στην καλλιέργεια των βιωμάτων στα οποία θα θεμε­λιωθεί μια υγιέστερη κοινω­νία. Αυτός ο τρόπος ζωής, όταν δεν είναι ένας ακήρυκτος πόλε­μος ανάμεσα στο δάσκαλο και το μαθητή, όταν δεν αναπαράγονται σχέσεις εξουσίας και υποταγής, μπορεί να γίνει η θεμελιώδης προϋπόθεση για τη διαπαιδαγώγη­ση ανθρώπων, ικανών να έχουν επίγνωση των ορίων των αναγκών τους. Η αυτάρκεια είναι μια λησμο­νημένη αρετή. Και είναι πολλοί εκείνοι που νο­μίζουν πως έχει αποκλειστική σχέση με τους αρχαίους Έλληνες και καμιά σχέση με την εποχή μας. Ο καταναλωτισμός και η απληστία απομονώνουν τους ανθρώπους και τυποποιούν τις σχέσεις τους· ενισχύουν τον κοινωνικό ανταγωνισμό υπονομεύοντας κάθε προσπάθεια για ειρήνη.
    Η σύγχρονη εκπαίδευση πρέπει να γίνει ανθρωπιστική. Ο όρος αυτός έχει ακουστεί πολλές φορές και ενδεχομένως διατρέχει τον κίνδυνο να αλ­λοιωθεί. Ας τον διευκρινίσουμε. Ο άνθρωπος δεν υπάρχει γενικά και αόρι­στα, ούτε πρέπει ν' αντιμετωπίζεται ως κυρίαρχος που επιβάλλει τη θέλησή του στα πάντα. Αυτή είναι μια νοοτροπία προορισμένη για υπε­ράνθρωπους. Καλλιεργεί έμμεσα τη θέληση για δύναμη και επιβολή αγνοώντας το σεβα­σμό στο συνάνθρωπο. Πώς να γίνει βίωμα ο σεβασμός όταν κριτήριο της επιτυχίας είναι μόνο ο υψηλός βαθμός και ο ανταγωνισμός (όχι ο συναγω­νισμός) που η απόκτηση του συνεπά­γεται. Όταν επιβραβεύεται η απομνημόνευση σε βάρος της κριτικής σκέψης είναι επόμενο να αμφισβητεί ο μα­θητής την προσφορά της εκπαιδευτικής πράξης. Όταν το μάθημα της Ιστο­ρίας χρησιμοποιείται για να θυμίζει κυρίως τον πόλεμο, δίνει στο νέο άν­θρωπο την εντύπωση ότι ιστορική γνώση σημαίνει σύνολο από συγκρούσεις λαών με νικητές και ηττη­μένους.
Το έργο της εκπαίδευσης δεν είναι δυνατό να περιορίζεται στην πολυ­μάθεια και το βα­σικό επαγγελματικό προσανατολισμό. Γιατί το σχολείο εί­ναι πρώτα μια κοινότητα ανθρώ­πων με τους δικούς της νόμους και το δικό της τρόπο ζωής. Φέρει λοιπόν την ευθύνη για το αν θα καλλιεργηθούν βιώ­ματα ανθρωπιάς ή ανταγωνιστικά. Παρ' όλα αυτά δεν είναι μια κλειστή κοι­νωνία. Η σύγχρονη πραγματικότητα, όμως, μας πείθει για το αντίθετο. Οι νέοι ζουν μια επίφαση ειρήνης μέσα στο σχολείο ενώ το κοινωνικό περι­βάλλον βαραίνει από τη βία και την εγκληματικότητα. Αυτές τις εμπειρίες τους από την καθημερινή ζωή τις αρνείται έμμεσα το σχολείο δημιουργώ­ντας την πεποίθηση ότι μέσα σ' αυτό (στο σχολείο) αποκτά­ται μόνο η γνώ­ση. Τι είδους γνώση μπορεί να είναι αυτή που βρίσκεται μακριά από τους κοινωνικούς κραδασμούς; Πώς να καλλιεργηθεί πνευματικά ο νέος όταν είναι τόσο δύ­σκολο να προσεγγίσει με τη δύναμη της σκέψης του τις κοινω­νικές αντιφάσεις που πληθαί­νουν;
Έργο της εκπαίδευσης είναι η αγωγή του ανθρώπου. Είναι ο προσα-­νατολισμός της συ­νείδησής του προς ένα σκοπό. Επομένως η προσπάθεια της εκπαίδευσης στην εδραίωση της ειρήνης θα πρέπει να στοχεύει στη συμφιλίωση του ανθρώπου με τον εαυτό του. Η ειρήνη θα εξασφαλιστεί όταν αρθούν οι αιτίες που προκαλούν τον ανταγωνισμό στην καθημερινή ζωή. Η απληστία και η ανάγκη για συνεχή πλουτισμό είναι μερικές από τις αιτίες αυτές. Όταν, αντίθετα, γίνει βίωμα η συμμετοχή στη ζωή της σχολι­κής κοινότητας και καλ­λιεργηθεί κλίμα αλληλεγγύης και εμπιστοσύνης, τό­τε θα έχουν τεθεί οι βάσεις για την ολό­πλευρη μόρφωση του ανθρώπου.
Η εκπαίδευση, είναι αλήθεια, δεν μπορεί να αποτρέψει έναν πόλεμο. Μπορεί όμως να διαμορφώσει τη συνείδηση εκείνων που θα τον αρνηθούν. Για να επιτύχει το στόχο της χρειάζεται και η ανάλογη πολιτική βούληση. Αυτό σημαίνει ότι μόνο ένα δημοκρατικό πολίτευμα θα διαπαιδαγωγήσει τους πολίτες με την ιδέα της ειρήνης και το σεβασμό του ανθρώπου.  Αν όμως ο εκπαιδευτικός μηχανισμός υπολειτουργεί, μετατρέπεται σε παράγο­ντα τροφοδότησης του κοινωνικού ανταγωνισμού. Έτσι προσφέρει στις σύγχρονες κοινω­νίες την πρώτη ύλη για την έξαψη της καταστροφικής διάθεσης και της επιθετικότητας. Ο πόλεμος λοιπόν δεν είναι μια θεομηνία ή ένα ξέσπασμα «της κακίας της ανθρώπινης φύ­σης», αλλά οργανωμένη - συλλογική βία που συσσώρευσε ο καθημερινός ανταγωνισμός.
    Θα ήταν άστοχο να μην αναγνωρίσουμε τη θετική προσφορά, στην υπό­θεση της ειρήνης, κρατών, κινημάτων και ομάδων. Πρέπει όμως να δεχτού­με ότι οι προσπάθειες αυτές θα ολοκληρωθούν μόνο όταν εδραιωθεί η ειρή­νη σε όλες τις εκδηλώσεις της ανθρώπινης δρα­στηριότητας. Άρα, η συμφι­λίωση των ανθρώπων δεν μπορεί να είναι κυβερνητική υπόθεση ή να επα­φίεται στις διακρατικές συμφωνίες μόνο. Η εκπαίδευση εκπληρώνει την απο­στολή της όταν προετοιμάζει τον άνθρωπο για την ειρήνη, όταν συμ­βάλλει στην ωρί­μανσή του και ανανεώνει την πίστη του στη ζωή.
ΑΡΗΣ ΓΙΑΒΡΗΣ, Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Α'

1Καρλ Φίλιπ Γκότφριντ φον Κλαούζεβιτς (1780 – 1831): πρώσος στρατιωτικός και θεωρητικός του πολέμου, αντί­παλος του Ναπολέοντα.  Η φήμη του Κλαούζεβιτς ως τις μέρες μας οφείλεται στο ημιτελές έργο του Περί του Πο­λέμου, που ασκεί μεγάλη επιρροή σε στρατιωτικούς, διεθνολόγους και πολιτικούς επιστήμονες, μαζί με την Ιστορία του Πελοποννησιακού Πολέμου του ημετέρου Θουκυδίδη.
2   Με τον όρο «αποτροπή» εννοούμε την προσπάθεια ενός κράτους ή ομάδας κρατών (με στρατιωτικά μέσα) να καταστήσουν σαφές στον αντίπαλο ότι οποιαδήποτε επιθετική ενέργειά του θα επέφερε περισσότερες βλάβες παρά οφέλη.

Ασκήσεις
Α. Να συντάξετε περίληψη του κειμένου σε 140-160 λέξεις.

Β.1. «Ο πόλεμος λοιπόν δεν είναι μια θεομηνία ή ένα ξέσπασμα «της κακίας της αν­θρώπινης φύσης», αλλά οργανωμένη - συλλογική βία που συσσώρευσε ο καθημερινός ανταγωνισμός»: να αναπτύξετε το περιεχόμενο της φράσης σε μια παράγραφο 80-90 λέ­ξεων.

Β.2. Ποιοι οι τρόποι και τα μέσα πειθούς στην πρώτη και στη δεύτερη παράγραφο του κειμέ­νου;

Β.3. «Πραγματικά, πόλεμος δεν είναι μόνο η ένοπλη σύγκρουση. Η σύρραξη είναι το αποτέ­λεσμα μιας σειράς από αιτίες που οδηγούν μεθοδικά τους λαούς να επιλέξουν τα όπλα και τα χαρακώματα ως πεδίο επίλυσης των δι­αφορών τους»
«Πρόκειται για παρεξηγημένες ερμηνείες όχι μόνο επειδή την προσ­διορίζουν αρνητικά (δη­λαδή από τι δεν είναι) αλλά και γιατί καλλιεργούν στον απλό άνθρωπο την πεποίθηση ότι είναι σχεδόν φυσική επιταγή, κάθε τρίτη γενιά να αγωνίζεται για αμφίβολα ιδανικά ή να θυσιάζεται στο βωμό των επεκτατικών σχεδίων τα οποία άλλοι κατέστρωσαν για λογα­ριασμό του.»
Ποιο είδος σύνδεσης διακρίνετε στα υπογραμμισμένα σημεία των αποσπασμάτων; Να το  χρησιμοποιήσετε κι εσείς σε δυο δικά σας παραδείγματα.

Β.4. Με ποιο τρόπο αναπτύσσεται η τρίτη παράγραφος του κειμένου;

Β.5. άστοχο, εδραιωθεί, εκδηλώσεις, συμφι­λίωση: να γράψετε τα συνώνυμα των λέξεων.

Β.6. Να παρουσιάσετε τον τρόπο με τον οποίο ο συγγραφέας επιτυγχάνει τη συνοχή της προτελευταίας παραγράφου.

Γ. Στα πλαίσια της διεξαγωγής μαθητικού συνεδρίου, που διοργανώνει η Ε.Ε αναλαμβάνετε να παρουσιάσετε μια εισήγηση με θέμα «Εκπαίδευση και Παγκόσμια Ειρήνη». Στην ομιλία σας θα προτείνετε τους τρόπους εκείνους με τους οποίους είναι δυνατόν να συμβάλει η εκπαίδευση στην παγίωση της ειρήνης και στη διαμόρφωση φιλειρηνικής συνείδησης στους νέους.